Naujienos: 

2014-03-04 / Orkestro premjeros


Orkestro premjeros

Vasario 28 d., penktadienį, pilnutėlėje Kauno valstybinės filharmonijos salėje, Kauno miesto simfoninis orkestras pristatė vieną svarbiausių šio sezono koncertų. Vakaro programoje skambėjusių kūrinių su jauduliu laukė ir klausytojai ir orkestro atlikėjai. Pirmojoje dalyje F. Šopeno koncertą fortepijonui ir orkestrui nr. 2 interpretavo tarptautinį pripažinimą pelnęs pianistas Lukas Geniušas. Tačiau svarbiausiu įvykiu ir iššūkiu tapo vėlyvojo romantizmo atstovo, simfoninės muzikos novatoriaus Gustavo Mahlerio pirmoji simfonija „Titanas". Nors per pastaruosius kelerius metus orkestras prisilietė prie šio kompozitoriaus kūrybos, klausytojams pateiktas ciklas „Mirusių vaikų dainos", Adagietto iš penktosios simfonijos, tačiau pirmą kartą atvėrė tokią stambią, beveik valandą trunkančią, G. Mahlerio simfoninę partitūrą. Orkestrą į šį iššūkį vedė dirigentas Martynas Staškus.

Pirmoji simfonija - naujos simfonijos formos pradžia, kur susilieja vaizduotė ir simfoninės poemos naratyvas su ankstyvesnių formų modeliais. Sujungdamas šiuos elementus ir sudėdamas garsus, supusius kompozitorių, gatvėje, gamtoje, poetines ir filosofines prasmes, G. Mahleris siekia šia simfonine kelione apimti visą pasaulį. Pasak kritikų, galima tik įsivaizduoti klausytojų nuostabą per pirmosios simfonijos premjerą Budapešte, kurią 1889 m. dirigavo trisdešimties nesulaukęs G. Mahleris.

Šį sezoną orkestrą lydi ne tik iššūkiai ir naujos užduotys, tačiau ir praeitų projektų sekmė bei rezultatai. Gegužę įrašyta kompaktinė plokštelė su geriausiu pasaulio bosu tituluojamu Ildaru Abdrazakovu pristatyta „Metropolitan Opera" Niujorke. Tai pirmoji solinė atlikėjo kompaktinė plokštelė, joje įspūdingiausi rusų kompozitorių M. Glinkos, A. Borodino, M. Musorgskio, N. Rimskio - Korsakovo, A. Rubinšteino, P. Čaikovskio, S. Rachmaninovo ir S. Prokofjevo operos meno pavyzdžiai. Šis įvykis sutapo su A. Borodino operos „Kunigaikštis Igoris" premjera, kurioje I. Abdrazakovas atlieka pagrindinį vaidmenį. Galima sakyti, kad I. Abdrazakovas šio mėnėsio operos asmenybė - „Kunigaikštis Igoris" ir kompaktinė plokštelė susilaukė gausybės kritikų ir žurnalistų atsiliepimų, jis - žurnalo „Opera News" viršelyje, o kompaktinė plokštelė „Metropoliteno Operos" parduotuvėje eksponuojama kaip viena svarbiausių leidybinių naujienų.
Apie Kauno miesto simfoninio orkestro iššūkius pasakoja orkestro vadovas Algimantas Treikauskas.

Orkestras pirmą kartą ėmėsi didelio masto G. Mahlerio kūrinio. Ar orkestras sieks toliau nagrinėti šio kompozitoriaus kūrybą, bandyti įveikti visas simfonijas?

Apie tai kalbėti dar anksti. Visos G. Mahlerio simfonijos didelio masto, reikalingas didžiulis atlikėjų sąstatas. Kai kuriose simfonijose reikia aštuonių voltornų, penkių trimitų, didžiulės medinių pučiamųjų grupės. Tai, mums, jaunam ir mažam kolektyvui dar ateityje. Visgi idėja imtis šios simfonijos kilo pasitarus su maestro Martynu Staškumi, nusprendėme, kad pasitelkus bendras Kauno pajėgas mes galėsime įgyvendinti šią užduotį.

Šiai trumpiausiai G. Mahlerio simfonijai reikalinga beveik šimtas atlikėjų, kaip orkestras išsivertė?

Norėjosi viską įgyvendinti kitų kauniečių jėgomis. Bet teko dar palaukti.

Dauguma dirigentų yra sakę, jog tokie kūrėjai kaip R. Wagneris, A. Bruckneris, G. Mahleris brandina orkestrą. Kaip vertinate šį teiginį?

Sutinku. Šių autorių kūriniai reikalauja aukšto orkestro lygio ir viso kolektyvo susitelkimo - daugybė solo partijų mediniams, variniams pučiamiesiems, ansamblinių vietų. G. Mahleris įnėšė daugybę naujų spalvų ir tai turi atsispindėti atlikime. Kalbant apie šio kompozitoriaus sudėtingumą nenuvertinu Vienos klasikų. Pavyzdžiui konkurse atlikėjo vietai užimti, pretendentai groja W. A. Mocartą ir tai atspindi pasiruošimą ir meistriškumą. Šiuo metu Kauno miesto simfoninis orkestras puikios formos, turime puikius solistus, koncertmeisterius. Pastaruosius du metus orkestras augo ne dienomis, o valandomis, tai rodo mūsų paskutiniai projektai, gastrolės bei įrašai. 

G. Mahlerio muzika sudėtinga fiziškai ir emociškai ne tik orkestrantams, bet ir klausytojams?

Visos kompozitoriaus simfonijos masyvios tiek turinio tiek trukmės prasme. Tačiau nesutinku, kad liejasi tik negatyvios emocijos. Žinoma, negalima neigti gana tragiškos biografijos įtakos. Tačiau yra daug šviesos, vilties, kiekvienas simfonijos momentas apgalvotas ir sudėtas į augančią, naratyvią dramaturgiją. Kūrinio sudėtingumą vainikuoja muzikavimo džiaugsmas, kada simfonija išmokta ir perprasta.

Grįžkime prie neseniai pristatyto Ildaro Abdrazakovo ir Kauno miesto simfoninio orkestro kompaktinio disko. Kokia jo reikšmė orkestro istorijai?

Tai neįkainojama. Visada tikėjau gerais kolektyvo rezultatais, tačiau nesitikėjau, kad galime nukeliauti taip toli. Manau didelis orkestro vyriausiojo dirigento Constantine Orbelian nuopelnas. Šį žmogų pažįsta visas muzikinis pasaulis, mums labai pasisekė, kad jis su orkestru. 

Disko pasirodymas ir operos „Kunigaikštis Igoris" premjera, kur I. Abdrazakovas atlieka pagrindinį vaidmenį įvyko beveik tuo pat metu. Ar tai sutapimas?

Taip, toks buvo mūsų planas - įrašyti plokštelę gegužę ir spėti sumontuoti ir išleisti iki operos premjeros. Tai pirmoji I. Abdrazakovo kompaktinė plokštelė. 

Ar tikitės, kad paskutiniai leidybiniai projektai su Lawrence Brownlee, opera „Simon Boccanegra" pelnys ir tarptautinį pripažinimą ar bus pristatomi apdovanojimams?

Turime tokių minčių. Nors leidybos rinka dabar neišgyvena geriausius laikus, daugelis projektų vykdomi dėl istorijos. Mūsų leidybinius projektus platina kompanija „Delos Music", kuri turi ryšių Kinijoje, Japonijoje, Korėjoje, Europoje, JAV, Pietų Amerikoje, todėl šie diskai bus pasiekiami visuose kontinentuose ir reklaminės kampanijos mastas milžiniškas. Artimiausiu metu bus pristatytas mūsų bendras darbas su bel canto tenoru Lawrence Brownlee, kurio rezultatais esu labai patenkintas, plokštelėje įrašytos G. Rossini operų arijos, atliekamos itin retai dėl savo sudėtingumo ir techniškumo. Disko montavimo darbų metu dalyvavo ir muzikantai, jiems rūpėjo kiekviena nata, skambesys, užtrukome ilgai, kol įtikome kiekvienam. Tarptautinių apdovanojimų virtuvė gana sudėtinga, vyksta susitarimai tarp organizacijų, verda vidinė politika. Tačiau L. Brownlee kompaktinė plokštelė verta Grammy nominacijos.

KMSO ir toliau bendradarbiaus su „Delos Music" ar jau galima įvardinti artimiausius projektus?

Gegužę laukiame žymaus XX a. smuikininko Leonido Kogano anūko Dmitrijaus Kogano. Įrašysime A. Vivaldi „Metų laikus" ir Astor Piazzolla „Four Seasons". Gruodį sulauksime jau pažįstamo svečio, tenoro Stefano Secco su kuriuo įrašysime itališkų operų arijų plokštelę.

 



atgal