Naujienos: 

2015-02-02 / KAUNO SIMFONINIS - JAUNIAUSIAS ORKESTRAS


KAUNO SIMFONINIS - JAUNIAUSIAS ORKESTRAS

Prieš dešimt metų, vasario 5 dieną, Kauno valstybinėje filharmonijoje pirmą kartą nuskambėjo: „Scenoje – Kauno miesto simfoninis orkestras.“ Nuo tos datos skaičiuojama vieno jauniausių šalies simfoninių orkestrų istorija. Orkestro koncertmeisteris smuikininkas Darius Krapikas prisimena, jog įsteigus KMSO būtą įvairių nuomonių: „Pamenu, nerimo kalbos, kad tai eilinis nepavyksiantis bandymas. Esą jau po metų iš merijos negausime pinigų. Šiandien nebeįsivaizduoju miesto be simfoninio orkestro.“ Šią savaitę, vasario 5 ir 6 dienomis, Kauno miesto simfoninis orkestras (KMSO) pasitinka pirmąją apvalią sukaktį gimtojoje Kauno filharmonijos scenoje.

Svečiai

Šventinių koncertų afišoje – svarbios orkestro istorijos asmenybės. Juose muzikuos pirmasis KMSO vyriausiasis dirigentas, smuikininkas Pavelas Bermanas. Jį orkestrantai visada prisimena su didele meile. Simboliška, kad visai atsitiktinai į Kauną atvykti negalintį dabartinį vyriausiąjį dirigentą Konstantiną Orbelianą pavaduos dirigentas Modestas Pitrėnas. Jis vadinamas vienu svarbiausių muzikų, penkerius metus formavusių jauną kolektyvą. Buvę orkestro vyriausieji dirigentai (iš kairės) Pavelas Bermanas ir Modestas Pitrėnas. /Erlendo Bartulio nuotrauka P. Bermano viešnagės laukia ne tik orkestras, bet ir publika. Jo pasirodymas scenoje siejamas su aukščiausios prabos meistriškumu. Tad gimtadienio koncertams jis pasirinko vieną smuiko literatūros perlų – Felixo Mendelssohno Koncertą smuikui ir orkestrui e-moll. „Vokiečiai turi keturis koncertus smuikui. Didingiausias ir bekompromisis priklauso Ludwigui van Beethovenui, rimčiausias – Johanneso Brahmso, turtingiausias ir gundantis – Maxo Brucho. Tačiau tikrasis širdies perlas – F. Mendelssohno koncertas smuikui“, – taip 1905 metais žymus smuikininkas Josephas Joachimas įvertino šio kūrinio reikšmę muzikos istorijoje. Šis kūrinys, dedikuotas vaikystės draugui ir "Gewandhaus" orkestro koncertmeisteriui Ferdinandui Davidui, buvo paskutinis didelis F. Mendelssohno kurtas darbas orkestrui. Nors kompozitorius nuolat konsultavosi su F. Davidu ir pritaikė jo įžvalgas kūrinyje, koncertas smuikui ir orkestrui buvo baigtas per šešerius metus. Premjera nuskambėjo 1845 metų kovą Leipcige, šį pavasarį kūriniui sukanka šimtas septyniasdešimt metų.

Tortas orkestrui

Kompozitorius Vidmantas Bartulis savaip ketina pasveikinti orkestrą. Jis parašė „Tortą orkestrui“. „Kaip ir visi tortai, šis turėtų būti truputį saldus, truputį rūgštus, linksmas ir kartu iškilmingas. Tai orkestro gimtadienio dovana: lengva, šventiška, tirpstanti burnoje“, – komentavo V. Bartulis. Tai ne pirmoji dedikacija orkestrui. Pirmajam koncertui 2005 metais kūrinį „Orkestro gimimas“ yra parašęs Giedrius Kuprevičius. Per koncertą taip pat skambės operų „Sevilijos kirpėjas“ ir „Don Žuanas“ uvertiūros. Koncerto svečias Kostas Smoriginas, pripažintas vienu daugiausiai dainuojančių pasaulio solistų, atliks arijas iš operų „Kunigaikštis Igoris“, „Carmen“, „Figaro vedybos“.

Ištakos - tarpukary

Gilindamiesi į simfoninio orkestro istoriją, nukeliautume gerokai toliau nei dešimt metų. Pirmasis Kauno miesto simfoninis orkestras (Kauno radiofono orkestras) buvo įkurtas 1936 metais. Tačiau skausmingos valstybės raidos peripetijos lėmė ir muzikos gyvenimą. Pasak to meto muzikos kritikų, Kauno radiofono orkestras nebuvo silpnas kolektyvas. Ypač kai vietoj jo įkūrėjo Balio Dvariono vadovu tapo neseniai iš mokslų Prahoje grįžęs Jeronimas Kačinskas. Sovietmečiu irgi ne kartą mėginta kurti simfoninį orkestrą. Vis dėlto nė vienas jų neišsilaikė ilgesnį laiką. Tik 1988 metais buvo suburtas Kauno kamerinis orkestras.

Universalus

KMSO siekė būti universalus. Prieš dešimtmetį mūsų šalies scenoje nebuvo įprasta matyti simfoninį orkestrą, kuris akompanuoja roko muzikantams, o repertuare derina Wolfgango Amadeaus Mozarto kūrinius su grupių "The Scorpions“, „Smokie“, „Electric Light Orchestra“ muzika. KMSO įrodė, kad tai įmanoma. Kolektyvo vizitinėmis kortelėmis tapo projektai „ABBA in Symphony“, „Šachmatai“, sukurti legendinės „ABBA“ narių Benny Anderssono ir Bjorno Ulvaeso; taip pat miuziklas „West Side Story“, popopera „Carmen Cubana“. Su šiais projektais KMSO peržengė tradicinės koncertų salės ribas ir koncertavo visose šalies arenose. Dvejus metus per TV projektą „Triumfo arka“ orkestras sveikinosi su televizijos žiūrovais. Šis konkursas užgrūdino KMSO atlikėjus, nes kas savaitę tekdavo parengti vis naujų kūrinių: per dvejus metus – daugiau kaip du šimtus.

Įvertintas

Pastaraisiais sezonais įrašytos ir išleistos kompaktinės plokštelės su žymiausiais šiandienos balsais – tenoru Lawrence'u Brownlee, bosu Ildaru Abdrazakovu – tapo egzaminu orkestrui. Šie įrašai visam pasauliui paskleidė žinią apie Kauno miesto simfoninį orkestrą. Tarptautinė spauda, tarkime, „Times“, „Amazon.com“, „The Epocque Times“, „Gramophone“ gerai įvertino orkestro pasirodymą. Prieš dešimt metų buvo sunku įsivaizduoti, kad orkestras galėtų talkinti įrašant plokšteles „Virtuosso Rossini Arias“, „Power Players“ ar kad jos pelnys nominacijas prestižiniuose „Tarptautiniuose klasikinės muzikos apdovanojimuose“, o debiutinė solinė L. Brownlee kompaktinė plokštelė „Virtuoso Rossini Arias“ bus nominuota „Grammy“ apdovanojimui. Jau įrašyti ir gerbėjų dėmesio laukia projektai su Dinara Alijeva, Aleksandru Antonenko, Stefano Secco.

atgal